CUIDA I ALIMENTA LES TEVES DEFENSES!

Amb l’hivern a tocar crec que és molt important fer tot el que puguem per tenir un sistema immunològic ben fort que ens protegeixi dels refredats i “bitxos” varis que corren!

Igual d’important és tapar-nos quan fa fred, com aportar al nostre cos els nutrients que necessita per està sa i fort.

Així que m’he posat en contacte amb la meva amiga Ariadna Güil, que és dietista- nutricionista i ens explicarà com alimentar-nos aquest hivern!

Fred, defenses i aliments

Amb la baixada de les temperatura el nostre cos es prepara per al fred, posant a punt les defenses. Aquestes, formen part del nostre sistema immunològic i vetllen a diari per la nostra salut, és a dir, lluiten contra agents interns i/o externs (bacteris, fongs, virus, paràsits...) per protegir-nos i evitar que ens posem malalts, fins i tot ens ajuden a reduir símptomes com en el cas dels refredats, típics de la tardor i de l’hivern.

Cadascú té i és responsable del seu sistema immunològic particular, definit pels seus gens, els factors ambientals i l’estil de vida, en el que s’hi troba l’alimentació, l’activitat física i el descans. Estudis recents han posat de manifest la importància de seguir un patró dietètic saludable, mantenir un estil de vida actiu i tenir un bon descans nocturn, ja que tots aquests factors incideixen de manera positiva en el nostre cos, enfortint el sistema immunològic.

El paper de l’alimentació sobre el nostre sistema immune:

Segur que has sentit la frase “és millor prevenir que curar” i així és, podem reforçar les defenses de tots els membres de la família sempre que tinguem cura dels nostres hàbits i del que mengen. El 80% del nostre sistema immunitari es troba als intestins, per tant tot el que mengen d’una manera o altra pot estimular o inhibir les nostres defenses. La millor aliada per poder-les posar a punt serà una alimentació saludable basada en aliments de qualitat, i que asseguri la ingesta de vitamines, minerals i substàncies antioxidants entre altres.

Els nutrients claus per cuidar i mantenir el sistema immunitari:

Les vitamines i els minerals, els trobem en les fruites, verdures i hortalisses. Les vitamines més interessants són la vitamina C, D, A, E , fins i tot algunes vitamines del grup B com la B6, B9 “àcid fòlic” o la B12. Els minerals més apropiats per ajudar les defenses són el zinc, magnesi, seleni, coure i ferro (per facilitar l’absorció de ferro s’aconsella ingerir-lo acompanyat d’aliments rics en vitamina C).

A banda de les vitamines i minerals, les fruites i les hortalisses presenten altres substàncies denominades fitoquímics amb capacitats antiinflamatòries, antioxidants i/o propietats antibacterianes que influeixen sobre el sistema immunitari. Per aquesta i altres raons és tan important ingerir com a mínim 5 racions al dia entrefruites, verdures i hortalisses.

En definitiva i per concloure, és important seguir una alimentació variada, de qualitat, amb aliments de temporada i de proximitat.

- Potenciar els aliments d’origen vegetal com la fruita, les verdures i les hortalisses.

- Prioritzant el consum de cereals integrals, rics en fibra com el pa, farina, pasta, arròs i altres cereals.

- Incrementar el consum d’aliments proteics d’origen vegetal com els llegums.

- Menjar també aliments proteics d’origen animal, com els ous, el peix, la carn blanca i limitar el consum de carn vermella a solament un dia a la setmana.

- També augmentant la ingesta de peix blau (mínim dos dies a la setmana), ric en omega 3, un àcid gras essencial amb efectes antiinflamatoris.

- Escollir fonts de greix saludables com l’oli d’oliva verge extra, els fruits secs, les llavors, l’alvocat, el peix blau...

- Incloure en l’alimentació aliments prebiòtics i prebiòtics que millorin la microbiota.

- Limitar els processats i últraprocesats rics en greix saturat, sucre altressubstàncies.

- Practicar diàriament activitat física i tenir un estil de vida actiu.

- Garantir un bon descans nocturn i fer una bona gestió de l’estrès.


Ariadna Güil (dietista-nutricionista CAT1146).




L’Ariadna Güil és dietista-nutricionista (CAT1146) i està especialitzada en alimentació materno-infantil, juvenil i familiar. 

Mai és tard per canviar els hàbits que no ens fan un bé per a la nostra salut, per això en les sessions d'assessorament treballa l'alimentació des d'un punt de vista positiu i flexible amb materials, eines i estratègies de pedagogia nutricional per forjar i establir una saludable relació amb l'alimentació. 

Si li vols seguir la pista a xarxes socials, el seu perfil d'Instagram és @dietistanutricionista_ariadna i allí hi trobaràs consells, reflexions, mites, receptes, curiositats i moltes més coses que giren al voltant de la nutrició.

També t’hi pots posar en contacte per correu a ariadnanutrinfo@gmail.com i ben aviat mitjançant el seu portal web.




Comentaris

Publicacions populars