ELS CONTES

 Llegir un conte és com anar de viatge, viure un somni o fer un amic nou! Els contes ens obren la porta a un món fantàstic ple de diversió i aprenentatge.


La Roser va a la llibreria amb el Meló i la Síndria i els explica un conte, aprenem com es fan els contes i en què consisteix la feina d'editora amb la Mertxe del Genet Blau i acompanyem a l'Aina i a l'Arnau a la boblioteca.
No us perdeu aquest episodi ple d'històries màgiques i personatges de conte!




IDEES D'ANIMACIÓ LECTORA PER A L'ETAPA D'INFANTIL

Els contes permeten a l’infant explorar, investigar, mirar, jugar, cantar, explicar i més endavant llegir. Els contes a l’etapa d'infantil són un recurs molt important per reforçar els vincles entre infants i educadora, estimulen el plaer d’escoltar, imaginar i crear, desenvolupen el gust per aprendre i introdueixen a l’infant a un món màgic.

Us deixem algunes idees per fer a l'aula o a casa, amb la finalitat de treballar les habilitats pre-lectores:

1. Poseu a l'abast de l'infant diferents formats de conte: àlbum il·lustrat, pop-up, llibre gegant, conte sensorial...

2. Aneu al teatre!

3. Engegueu activitats itinerants com la "maleta viatgera" o porteu llibres a l'escola

4. Aneu d'excursió a la biblioteca pública

5. Organitzeu un taller de teatre al voltant d'un conte conegut

6. Confegiu un conte de la vida del infant, fent servir fotografies o dibuixos i expliqueu-lo sovint

7. Instaureu l'hora del conte com una rutina més del dia a dia

8. Jugueu amb titelles i feu-los explicar històries

9. Canteu cançons que expliquen una història

10. Investigueu sobre com es fan els contes i sobre les feines d'escriptora, il·lustradora i editora.




ACTIVITATS PER FOMENTAR LA PARTICIPACIÓ A L'AULA FENT SERVIR ELS CONTES


1. El joc de les solapes

Triem un conte i en tapem una part dels dibuixos amb un paper o “post-it” com si fos un conte de solapes (si tenim alumnes lectores, en tapem també les paraules).

Podem fer servir un conte nou o conegut segons el nivell de dificultat que busquem. Anem explicant el conte fins que arribem a una d’aquestes solapes i els plantegem preguntes als infants:

“Qui/què creieu que hi ha aquí sota? I com ho sabem? Què penseu que passarà?”

I així seguim amb el conte fomentant la participació i la formulació d’hipòtesis.

2. Fem memòria!

Busquem un conte amb detalls: potser personatges que porten roba molt concreta, on surt una casa especial o un animal estrany! Ha de ser un conte ja conegut pels infants.
Els expliquem als nens que hem perdut el conte, que no el trobem i que volem recordar com anava!

Els demanen que dibuixin:

a) El personatge principal
b) El principi o el final de la història
c) On se situa el conte

Podem plantejar aquesta activitat de diferents maneres:

– Per grups, on els nens i nenes col·laboren per recordar detalls i fan un dibuix de manera conjunta.

– Individualment, on cada infant té el seu paper i fa el seu dibuix.

Depenent de l’autonomia dels grups, se’ls pot guiar en la mesura que es cregui oportuna, donant més o menys pautes.

En l’acabar, ho posen en comú amb la resta de companyes i veiem les diferències en els detalls que hem recordat. També podem “trobar” el conte i veure com de bé ho hem fet!

3. Quin embolic!

Amb aquest joc els nens i nenes intenten refer la seqüència d’un conte que els és familiar. Per fer aquest joc, val més triar un conte amb una seqüència clara i lògica.

Primer preparem imatges que representin moments clau del conte (poden ser directament fotocòpies del llibre). Després les presentem als alumnes, dient-los que el llibre està fet un embolic i necessitem ajuda per tornar a posar-lo en ordre!

Anem enganxant les imatges a la pissarra o en un suro i animem als nens i nenes a parlar i participar aportant idees i possibilitats.
Un cop tinguem el conte en ordre de nou, demanem als alumnes que ens l’expliquin, per torns.

4. El conte mut

Busquem un conte que els infants no coneguin, amb il·lustracions ben vistoses que facin volar la imaginació!

Els diem als nens i nenes que el conte s’ha quedat mut, que no té paraules, o que està escrit en un idioma que no coneixem… i per això entre tots hem d’endevinar de què parla el conte!

Descobrim cada pàgina, formulem preguntes i hipòtesis, deixem que els nens facin i comparteixin les seves teories.

5. El conte cobra vida!

Aquesta és una activitat de joc teatral que funciona molt bé a l’etapa d’infantil.
Trieu un conte, que els vostres alumnes ja coneguin, amb 3 o 4 personatges o col·lectius. Els contes clàssics són una molt bona opció per aquesta activitat.

Prepareu racons a la classe amb un distintiu per cada personatge. Pot ser un distintiu que els infants portin al cap, a la samarreta o un simplement un gomet a la mà. Per exemple: el racó del Pare Ós, el racó de la Mare Óssa, el racó del Bebè Ós i el racó de la Rínxols d’Or. 

Expliqueu als infants que avui el conte cobra vida i que ells en seran els protagonistes (pot haver-hi més d’una persona fent de cada personatge i més de dos, i més de tres!) Repartiu als actors i actrius en els diferents racons segons el personatge que representen. Quan els personatges estan al seu racó han d’estar quiets i atents!

Comencem a narrar el conte, posant molta èmfasi a les accions.

“Hi havia una vegada una nena que estava dormint. Quan va cantar el gall es vdespertar, va esmorzar i es va pentinar els seus meravellosos rínxols.”

A mesura que anem explicant, els personatges surten del seu racó i van reproduint les accions. Ja veureu com s’ho passen genial!



Comentaris

Publicacions populars